Foodora, dat op de fiets eten bezorgd van restaurants die zelf niet bezorgen, wil Nederland veroveren. De concurrentie is echter groot. Naast reuzen als Thuisbezorgd.nl en Just-Eat is er het Britse Deliveroo, dat een vergelijkbare dienst aanbiedt. RetailTrends.nl sprak met Michael Bouland van Foodora over de strategie.

Foodora komt uit de koker van investeringsmaatschappij Rocket Internet en begon met zijn service in Amsterdam, voor restaurants en hotpots als SLA, Bistro Bistro en Yoghurt Barn.

Bij de start werd al gezegd dat uitbreiding naar andere steden niet lang op zich zou laten wachten. Recent werden dan ook Den Haag en Utrecht toegevoegd aan het Nederlandse marktgebied.

“Voorlopig focussen we ons op Amsterdam en de twee nieuwe steden”, zegt managing director Michael Bouland. “Utrecht en Den Haag passen wat ons betreft perfect in het plaatje.”

Zo noemt hij Den Haag aantrekkelijk vanwege onder meer de politieke en internationale bestuursorganen die er gevestigd zijn. Want anders dan bijvoorbeeld Thuisbezorgd.nl, brengt Foodora geen pizza’s van Domino’s rond. De dienst onderscheidt zich door alleen samen te werken met kwaliteitsrestaurants.

Prijs/kwaliteitverhouding

Dat Foodora daardoor al snel het stempel ‘hogere segment’ opgeplakt krijgt, vindt Bouland onterecht. “Het gaat ons vooral om een goede prijs/kwaliteitverhouding. We werken ook samen met broodjeszaken die broodjes van vijf euro verkopen.” Al moeten er dan wel drie broodjes besteld worden, of wat drankjes erbij. Foodora hanteert een minimaal bestelbedrag van vijftien euro.

Of restaurants voldoen aan de kwaliteitseisen van Foodora ligt dus niet aan een Michelinbeoordeling. Beoordelingen op recensieplatforms en op sociale media zijn wel belangrijk. En soms valt een samenwerking ook tegen. “Af en toe maken we, zoals alle bedrijven, een verkeerde inschatting of voldoet een restaurant niet aan onze hoge verwachtingen. In sommige gevallen kregen we klachten dat het eten van bepaalde restaurants niet goed genoeg was. Dan stoppen we de samenwerking.”

Foodora bezorgt niet alleen voor restaurants, maar neemt ze ook mee in hun marketinguitingen. Want dat is Foodora eigenlijk: een marketingbureau en een transportbedrijf. Daarvoor heeft het een budget beschikbaar dat restaurants in hun eentje onmogelijk kunnen opbrengen. “De schoenmaker houdt zich bij zijn leest”, aldus Bouland over die manier van samenwerken.

Concurrenten

De concurrentie voor Foodora is groot. Naast reuzen als Thuisbezorgd.nl, Just-Eat en de bezorgservices van diverse restaurantketens zelf, zijn er ook andere partijen die eten bezorgen van restaurants die dat zelf niet doen. Zoals het Britse Deliveroo, dat met Index Ventures één van Europa's grootste investeringsmaatschappijen achter zich heeft. Of TringTring, een kleiner Nederlands bedrijf dat ook in Utrecht actief is.

“Iedere partij die zich op de markt meldt, is een gezonde concurrent van ons”, erkent Bouland. “Ze hebben allemaal wel klanten die voor ons interessant zijn. We moeten niemand onderschatten.”

Zelf komt Foodora uit de koker van Rocket Internet, de Duitse startupfabriek die onder meer achter webwinkel Zalando en maaltijdboxbezorger HelloFresh zit. Rocket Internet is een kei in het razendsnel opschalen van jonge internetbedrijven. Anderhalf jaar na de oprichting is Foodora al actief in veertien landen en 29 steden. Vorig jaar fuseerde het in Berlijn gevestigde bedrijf met de vergelijkbare dienst van Delivery Hero’s Urban Taste.

Uitbreiden in Nederland

In Nederland wil Foodora verder uitbreiden. Nog los van de specifieke voordelen van steden als Den Haag en Utrecht, neemt de Nederlandse markt volgens Bouland een belangrijke plaats in binnen de tien landen waar Foodora nu actief is. “Nederlanders zijn over het algemeen goed met internet en apps. We zijn een internetonderneming en zeker onze mobiele app neemt een belangrijke plaats in binnen ons bedrijf.”

Bouland wil echter nog niet bekendmaken welke steden als volgende aan het marktgebied worden toegevoegd en wanneer dat gebeurt, mede om de concurrentie niet wakker te schudden. “Intern weten we dat wel”, stelt hij.

Vooralsnog zijn de pijlen in ieder geval gericht op de grote steden. “Groningen kan interessant zijn, net als Maastricht en Rotterdam.” Of dat de steden zijn waar we als volgende de roze bezorgfietsen zien rondrijden en of dat dit jaar nog is of volgend jaar, kan Bouland nog niet zeggen.

Fietsbezorgers vinden

Groei is hoe dan ook het doel van Foodora. De focus ligt daarbij in eerste instantie op de steden waar de dienst nu actief is: het vergroten van het aanbod en het bezorggebied in die plaatsen. “Op dit moment groeit het aantal partners waarmee we samenwerken met tien per week in Amsterdam.”

Die doelstelling wordt doorgetrokken naar de drie andere plaatsen waar Foodora actief is. “In die steden willen we de grootste speler op de markt worden.”

Intussen organiseert Foodora in samenwerking met restaurants evenementen, bijvoorbeeld bij een restaurantopening en op het gebied van foodfestivals. Fietsers vinden lijkt in ieder geval geen probleem: van de honderd fietsbezorgers waarmee Foodora in Amsterdam van start ging, is het bedrijf inmiddels gegroeid tot zevenhonderd in totaal.

LEES OOK OP RETAILTRENDS.nl: